Widget przeznaczony do wyświetlania podstawowych informacji o artykule. Aby edytować te informacje przejdź do podstawowej edycji.

Diagnoza ADHD i co dalej – jak pomóc dziecku

Wielu rodziców, którzy diagnozują ADHD u dziecka, ma poczucie, że ich długa i trudna podróż w poszukiwaniu przyczyn problemów właśnie dobiegła końca. Tymczasem diagnoza ADHD to dopiero początek – pracy z dzieckiem, organizowania wsparcia i dostosowywania środowiska. Jak właściwie przejść tę drogę? Zapoznajcie się z najważniejszym wskazówkami.

AKTUALIZACJA: 9 maja, 2024
Diagnoza ADHD i co dalej – jak pomóc dziecku
Joanna Dulak
WERYFIKACJA MERYTORYCZNA

Joanna Dulak

Spis treści

Wszystkie elementy spisu treści zostaną pobrane i wyświetlone automatycznie na podstawie uzupełnionych danych w widgetach "Rozdział"

Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!

Jak przebiega proces diagnozowania ADHD?

Wartość odnośnika: Jak-przebiega-proces-diagnozowania-ADHD--

Jak przebiega proces diagnozowania ADHD?

Diagnoza ADHD to proces, w którym najczęściej bierze udział psycholog i psychiatra dziecięcy. Obaj specjaliści przeprowadzają standaryzowane testy, obserwują dziecko, rozmawiają z rodzicami i opiekunami. Przeprowadzenie pełnej diagnozy wymaga najczęściej kilku spotkań.

 

W efekcie rozpoznaje się lub wyklucza zespół nadpobudliwości ruchowej i wskazuje na odpowiedni podtyp: z przewagą nadruchliwości i impulsywności, z przewagą zaburzeń uwagi i koncentracji (ADD) lub mieszany. Rodzice powinni otrzymać również zalecenia do pracy z dzieckiem i wsparcia specjalistów.

 

Więcej o diagnozie ADHD i objawach tego zaburzenia, na które warto zwrócić uwagę, przeczytasz w naszym artykule o tym, kiedy i jak prowadzić diagnozować ADHD.

Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!

Co daje diagnoza ADHD dziecku i rodzicom?

Wartość odnośnika: Co-daje-diagnoza-ADHD-dziecku-i-rodzicom--1

Co daje diagnoza ADHD dziecku i rodzicom?

Osoby, którym udało się znaleźć źródło problemów i trudnych zachowań dziecka, najczęściej oddychają z ulgą. Następną reakcją jest jednak najczęściej pytanie: co dalej? Zdiagnozowanie ADHD ułatwia podjęcie kolejnych działań, które mają poprawić funkcjonowanie dziecka i zapewnić mu dobrostan psychiczny – ważne jest jednak, by nie działać chaotycznie.

 

Radzenie sobie z ADHD wymaga planu. Poniżej pokazujemy, jakie możliwości działania mają osoby, u których dziecka zdiagnozowano nadpobudliwość psychoruchową.

Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!

Pierwsze kroki po diagnozie ADHD

Wartość odnośnika: Pierwsze-kroki-po-diagnozie-ADHD-2

Pierwsze kroki po diagnozie ADHD

Po pierwsze: zrozumieć dziecko i jego neuroatypowy mózg

 

To właśnie właściwe zrozumienie, czym jest ADHD i jak funkcjonuje umysł dziecka z takim zaburzeniem, jest kluczowe już na samym początku. Rodzice trochę pozbawiają się na tym etapie złudzeń – bo ADHD nie jest chorobą, którą da się wyleczyć, a trochę zyskują nadzieję – bo dzięki odpowiednim działaniom można złagodzić objawy nadpobudliwości i dać dziecku szansę na wysoką jakość życia.

 

ADHD oznacza, że dziecko jest neuroatypowe – jego mózg  ma nieco inną budowę, przez co działa inaczej niż u większości ludzi. Neuroatypowość w przypadku ADHD oznacza (w uproszczeniu) zaburzenia w rozwoju kory mózgowej i innych obszarów, które odpowiadają za motywację do działania, układ nagrody, samokontrolę i hamowanie.

 

Strutury i architektury mózgu nie da się zmienić. Jego działanie można do pewnego stopnia modulować (zwłaszcza w przypadku najmłodszych – mózg jest wtedy najbardziej wystarczy plastyczny) czy regulować za pomocą leków.. Na pewno można za to wpływać na zachowanie dziecka z ADHD, dostosowując metody wychowawcze, ułatwiając mu funkcjonowanie w codziennym środowisku i odpowiednio zaspokajając jego potrzeby. Specjaliści często używają metafory „okularów na objawy”: tak jak w przypadku wady wzroku nie przeprowadza się najczęściej operacji oczu, tylko przepisuje okulary o odpowiedniej mocy, tak w przypadku ADHD nie leczy się zaburzenia, ale dostosowuje się do niego swoje działania i środowisko, w którym funkcjonuje dziecko.

Po drugie: dostosowanie środowiska

 

Trudno jest działać, gdy przysłowiowe mleko się wylało – gdy impulsywny kilkulatek wpadł w silną złość, gdy roztargnione dziecko odrabia lekcje w nieskończoność, sięgając po kolejne zabawki w swoim otoczeniu. Rodzice dzieci z ADHD muszą nauczyć się trudnej sztuki bycia “o kilka kroków przed”: zapobiegania problematycznym sytuacjom i wykluczania możliwości ich wystąpienia.

 

Taki efekt można osiągnąć przez odpowiednie dostosowanie środowiska. Pod pojęciem „środowiska” rozumie się nie tylko pokój dziecka. Chodzi również o tryb codziennego życia, podejmowane aktywności, sposób funkcjonowania w domu i w szkole.

 

Przykłady dostosowania środowiska do konkretnych wyzwań towarzyszących dzieciom z ADHD to:

  • wprowadzenie tablicy z planem dnia u dziecka, które ma problemy z przechodzeniem od jednej aktywności do drugiej, zaznaczanie magnesami lub obrazkami kolejnych wykonanych czynności;
  • wdrożenie zasady „czystego biurka” dla uczniów, którzy rozpraszają się w czasie odrabiania lekcji, usunięcie zabawek, kolorowych przedmiotów, zbędnych kredek czy długopisów;
  • zastosowanie fizycznych barier w potencjalnie niebezpiecznych miejscach, do których może dotrzeć małe dziecko, np. blokad w oknach;
  • jeśli dziecko rozprasza się lub popełnia wynikające z nieuwagi błędy – podzielenie sprawdzianu na mniejsze części (kolejne zadanie otrzymuje się po wykonaniu poprzedniego), przyznawanie dodatkowych punktów za sprawdzenie swoich zadań przy nauczycielu przed oddaniem pracy;
  • upraszczanie otoczenia: ustawienie kubków i talerzy w położonych nisko szafkach, kupno butów bez sznurowadeł i łatwych do zakładania ubrań – dla dzieci ze słabą koordynacją ruchową, które często coś niszczą, tłuką, psują;
  • kreowanie sytuacji społecznych, w których dziecko będzie miało ograniczone możliwości wejścia w konflikt, np. organizowanie spotkań 1:1 z kolegami ze szkoły czy przedszkola, zapewnianie dzieciom niekonfliktogennych aktywności, np. proponowanie kooperacyjnych gier planszowych.
  • dostosowanie warunków nauki w szkole – ustalenie z nauczycielami, żeby siedziało jak najbliżej tablicy, daleko od okna, ze spokojnym kolegą/koleżanką;
  • uczulenie nauczycieli, żeby sprawdzali z dzieckiem na bieżąco, czy rozumie czytane polecenia podczas lekcji i sprawdzianów
  • uzyskanie zgody na stosowanie słuchawek wygłuszających
  • wydłużenie czasu pracy lub dostosowanie warunków pisania prac i sprawdzianów ( bez innych dzieci wokół)
  • danie dziecku więcej czasu i przerw w trakcie pracy (podczas której mogą poruszać się, pospacerować po korytarzu szkolnym)

Wybieganie myślami naprzód i tworzenie przyjaznego środowiska pomaga zadbać o harmonię i prawidłową organizację w codziennym życiu. Ma jeszcze jedną ważną zaletę – wzmacnia poczucie własnej wartości i samoocenę u dziecka. Jeśli dzięki odpowiednio dostosowanym warunkom uda mu się szybko odrobić lekcje czy nawiązać udaną relację z rówieśnikiem, będzie bardziej wierzyć w swoje siły.

Po trzecie: skuteczne metody wychowawcze

 

Nadpobudliwe dzieci są szczególnie narażone na krytykę ze strony dorosłych, spotykają się z ich frustracją, często są karcone i karane. Dzieje się tak nie ze złej woli dorosłych, ale z powodu tego, że wiele zachowań towarzyszących ADHD jest po prostu trudnych dla otoczenia, a ich przyczyny są dla neurotypowej większości niezrozumiałe. Takie podejście zdecydowanie nie pomaga jednak w łagodzeniu typowych objawów ADHD.

 

Jakie metody warto wdrożyć w przypadku dziecka z nadpobudliwością psychoruchową? To przede wszystkim:

  • stosowanie nagród w postaci pochwał i uwagi rodzica – dzięki temu wzmacnia się pożądane zachowania;
  • wydawanie krótkich, ale treściwych poleceń – jeśli dotyczą dłuższych zadań (np. posprzątania pokoju), można podzielić je na części;
  • konsekwentne zasady – umawianie się z dzieckiem na określone konsekwencje nieprawidłowych zachowań i stosowanie ich za każdym razem, gdy takie zachowanie się pojawi;
  • zachęcanie dziecka do działania np. za pomocą systemów żetonowych, polegających na zbieraniu punktów za pożądane zachowania i wymienianiu ich na drobne nagrody.

Zdecydowanie lepiej jest skupiać się na wzmacnianiu pozytywnym niż negatywnym i na chwaleniu i nagrodach zamiast na karach. Pamiętajmy, że mózg osób z ADHD szczególnie lubi to, co przyjemne – pochwały i docenianie wysiłku motywują go lepiej niż groźba negatywnych konsekwencji. Według psychologii behawioralnej techniki powinno się wprowadzać według następującej kolejności:

  • dostrzeganie pozytywów i chwalenie;
  • nagrody, systemy żetonowe;
  • zaskoczenie dziecka, odwrócenie uwagi, skuteczne wydawanie poleceń;
  • przypomnienie zasad;
  • zastosowanie konsekwencji i kar (np.: w formie odbierania przywilejów).

Po czwarte: specjalistyczne wsparcie

 

Na temat ADHD napisano już wiele książek, rodzice mogą także dokształcać się za pomocą webinarów czy innych materiałów internetowych. To jednak może nie wystarczyć – każda nadpobudliwa osoba jest inna, niektórym przypadkom ADHD towarzyszą dodatkowo inne zaburzenia. To wszystko powoduje, że trudno jest przykładać 1:1 popularne metody radzenia sobie z ADHD do swojego dziecka.

 

Zdecydowanie lepiej sprawdzi się indywidualne podejście i wsparcie specjalistów. Z dziećmi z ADHD najczęściej pracuje się metodami behawioralnymi. Co to oznacza? Terapia behawioralna to taka, która w mniejszym stopniu skupia się na poszukiwaniu przyczyn problemów, za to w większym – na obserwowaniu nieprawidłowych zachowań i zmianie ich w zachowania pożądane.

 

Jeśli na przykład dziecko ma problem z rozpoczęciem odrabiania lekcji – psycholog prosi rodziców o obserwowanie tego problemu (jego nasilenia i częstotliwości), a następnie na tej podstawie proponuje pomocne rozwiązania, np. wprowadzenie timera, dzielenie lekcji na mniejsze części, stosowanie drobnych nagród itp.

Wybierając specjalistę dla dziecka, warto znaleźć osobę, która specjalizuje się w pracy z ADHD. To zaburzenie często wymaga nieco innego podejścia niż w przypadku osób neurotypowych – choćby dlatego, że takie dzieci mają ograniczone możliwości skupiania się na dłuższych czynnościach i trzeba to uwzględnić przy planowaniu sesji terapeutycznych.

 

Konsultacja psychologiczna

Porozmawiaj z ekspertką, jeśli niepokoi Cię zachowanie Twojego dziecka. 

Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!

Leki na ADHD – czy zawsze trzeba je stosować?

Wartość odnośnika: Leki-na-ADHD-czy-zawsze-trzeba-je-stosowa--3

Leki na ADHD – czy zawsze trzeba je stosować?

O ile farmakoterapia ADHD u dorosłych nie budzi większych wątpliwości, to w przypadku dzieci jest kontrowersyjnym tematem. Rodzice często zastanawiają się, czy na pewno stosowanie leków  jest wskazane i czy nie jest przypadkiem rozwiązaniem „na skróty”.

 

Większość specjalistów jest zdania, że nie powinno się zaczynać od wprowadzania farmakoterapii. Podobne stanowisko utrzymuje WHO – według ekspertów z tej organizacji stosowanie leków powinno być poprzedzone wdrożeniem innych  sposobów na ADHD: psychoterapią, dostosowaniem środowiska. 

 

Najczęściej stosowanymi u dziecka środkami są psychostymulanty – metylofenidat, poprawiający zdolność koncentracji na określony czas (kilka godzin). Takie leki przyjmuje się najczęściej rano, aby ułatwić dziecku funkcjonowanie w szkole. Co ciekawe, oparte na metylofenidacie leki (Concerta, Medikinet, a od kwietnia 2024 rejestracje w Polsce mają również leki generyczne: Symkinet i Atenza) mają działanie psychostymulujące. Ich działanie polega na pobudzaniu ośrodkowego układu nerwowego – a dokładnie jego elementów odpowiadających za hamowanie i kontrolę impulsów.

 

Leki na ADHD nie mają potencjału  uzależniającego, występuje natomiast potencjał do nadużywania, kiedy lek jest stosowany niezgodnie z zaleceniami lekarskimi, ich przyjmowanie może się jednak wiązać z występowaniem pewnych skutków ubocznych. Dziecko, które przez kilka godzin było spokojne, po ustaniu działania leku bywa szczególnie nadpobudliwe. Innymi dolegliwościami może być zmniejszenie apetytu i spowolnienie wzrostu. Problemy pojawiają się przede wszystkim w przypadku niewłaściwie dobranej dawki – dlatego tak ważna jest współpraca z lekarzem i przestrzeganie jego zaleceń.

Przed podjęciem decyzji o farmakoterapii zawsze należy rozważyć wszystkie „za” i „przeciw” z lekarzem psychiatrą, który wypisuje leki łagodzące objawy ADHD


Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!

Rola osób dorosłych w łagodzeniu objawów ADHD

Wartość odnośnika: Rola-os-b-doros-ych-w-agodzeniu-objaw-w-ADHD-4

Terapia i leki dla dzieci, a co z rodzicami? Rola osób dorosłych w łagodzeniu objawów ADHD

Jeśli ADHD diagnozuje się u dzieci młodszych niż wiek nastoletni, niemal zawsze zaczyna się od pracy z rodzicami. To zrozumiałe – w końcu to dorośli ponoszą znaczną część odpowiedzialności za funkcjonowanie dziecka, za organizację jego życia codziennego, a przede wszystkim: za stosowane metody wychowawcze.

 

Wsparcie dla rodziców ma najczęściej formę psychoedukacji – warsztatów lub spotkań indywidualnych. Podczas takich zajęć osoby dorosłe dowiadują się, czym jest ADHD i z czego wynika, uczą się rozpoznawać typowe objawy ADHD, poznają także perspektywę dziecka, które mierzy się ze swoim zaburzeniem. Elementem psychoedukacji jest także nauka strategii radzenia sobie z nadpobudliwością u dziecka – przede wszystkim metod behawioralnych.

 

Czy warto zdecydować się na psychoedukację? Dzięki zdobyciu wiedzy i gotowych do wdrożenia strategii rodzice mogą uzyskać większy spokój i pewność siebie, co pozytywnie przekłada się na jakość życia codziennego. Spotkania psychoedukacyjne mają jeszcze jeden walor – uczestniczą w nich inni rodzice osób z ADHD, dzięki czemu można znaleźć swoją grupę wsparcia: wymieniać się doświadczeniami czy otwarcie mówić sobie nawzajem o trudnościach.

 

Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!

Jak pomagać dziecku z ADHD na co dzień?

Wartość odnośnika: Jak-pomaga-dziecku-z-ADHD-na-co-dzie--5

Jak pomagać dziecku z ADHD na co dzień?

Sposoby na nadruchliwość

 

Nadruchliwości nie da się wyeliminować. Dziecko z ADHD będzie miało potrzebę ciągłego bycia w ruchu. Jako dorośli możemy jedynie tę potrzebę przekierowywać na właściwe tory. To oczywiste, że na bieganie po zatłoczonej sali w szkole czy wskakiwanie na parapet w domu nie może być miejsca. Takie aktywności można jednak zastąpić innymi, bezpieczniejszymi i mniej uciążliwymi dla otoczenia. Dla ciała nie ma większego znaczenia, czy biega, czy pozostaje w ruchu w inny sposób – macha nogami, wykonuje czynności dłońmi itp. Dziecko z ADHD może zatem np.:

  • korzystać np. z gniotków;
  • siedzieć na krześle na gumowej poduszce;
  • naciskać nogami na taśmę do ćwiczeń zahaczoną o nogi krzesła.

 

To propozycje, które sprawdzą się w sytuacjach, gdy konieczne jest spokojne pozostawanie na miejscu: w szkole czy podczas posiłków w domu. Niezależnie od tego dziecko z ADHD potrzebuje także bardziej intensywnych aktywności. Warto zaplanować codzienny czas na świeżym powietrzu, ze swobodną zabawą.

 

Oprócz tego dobrym pomysłem jest zapisanie młodej osoby z ADHD na zajęcia sportowe, które jednocześnie będą wspomagały koncentrację i koordynację ruchową. Może to być pływanie, biegi, wspinaczka, tenis lub nawet ping pong.

 

 

Sposoby na problemy z koncentracją

 

Skłonność do rozpraszania się jest najczęściej problemem w szkole, ale może pojawić się także w domu, np. przy odrabianiu lekcji czy wykonywaniu innych dłuższych czynności. Jak radzić sobie w takim przypadku? Skuteczne sposoby to m.in.:

  • odpowiednie planowanie pracy – dzielenie jej na krótsze części przedzielone przerwami, w trakcie których dziecko może się poruszać lub pobawić;
  • wydawanie krótkich, zrozumiałych poleceń i upewnianie się, że dziecko je zrozumiało;
  • umawianie się z dzieckiem, że będzie się np. co 5 minut kontrolowało jego pracę;
  • zmniejszenie liczby rozpraszających bodźców w otoczeniu dziecka ( telewizor, smartfon)
  • angażowanie dziecka np. poprzez proszenie go o pomoc w wykonaniu zadania (w szkole – zanotowanie informacji na tablicy);
  • urozmaicanie dziecku nudnych zadań, np. stosowanie rysunków, pisanie kolorowymi pisakami, nagrywanie materiału do nauczenia.

 

Zaburzenia uwagi i koncentracji oznaczają również problemy z planowaniem i organizacją. Warto uczyć tego swoje dziecko, np. pokazując mu i dając do wyboru różne sposoby na zapisywanie zadań – kalendarz, tablica, rysunki itp. Przydatna będzie również nauka zarządzania czasem. Dziecko z ADHD może korzystać z zegara z zaznaczonymi sektorami w różnych kolorach wyznaczającymi czas na zabawę, odrabianie lekcji, kolacje i sen, można rozmawiać z nim także w ciągu dnia, ile czasu zajmuje dana czynność czy o której trzeba wyjść, by się nie spóźnić.


Sposoby na impulsywność

 

Aby pomóc w radzeniu sobie z impulsywnością, przede wszystkim trzeba zrozumieć, co odczuwa nadpobudliwe dziecko. O osobach z ADHD mówi się, że to niewolnicy „tu i teraz” – odczuwają one duży dyskomfort we wszystkich sytuacjach wymagających powstrzymywania się i czekania. To nie wszystko: dzieciom bardzo często zdarza się zapominać o regułach i ich konsekwencjach. Oznacza to, że nie robią czegoś ze złej woli, ale dlatego, że bardzo czegoś chcą i nie zwracają uwagi na wcześniejsze ustalenia.

 

Rolą rodziców jest w tym przypadku przypominanie o zasadach związanych z bezpieczeństwem czy relacjami społecznymi. Przyda się tu umiejętność skutecznego wydawania poleceń. Aby dotrzeć do impulsywnego dziecka, powinno się nawiązać z nim kontakt wzrokowy (można też dotknąć jego ramienia) i krótko przypomnieć np.: gdy jemy obiad, siedzimy przy stole. Ważne jest, by mówić, co należy robić, a nie, czego nie należy.

 

U młodszych dzieci, nad którymi rodzice mają większą kontrolę, dużą rolę odgrywa przewidywanie sytuacji. Jeśli może dojść do impulsywnych i niebezpiecznych zachowań, dorosły powinien reagować z wyprzedzeniem – np. wziąć syna lub córkę za rękę, gdy podejrzewa, że może wybiec na ulicę.

 

Impulsywność w ADHD oznacza także skłonność do przerywania innym rozmowy, bardzo uciążliwą dla otoczenia. Warto umówić się z dzieckiem na krótki, prosty sygnał oznaczający „nie przerywaj, poczekaj” – na przykład podniesienie dłoni. Trudno się spodziewać, że taka metoda zadziała od razu, jej skuteczność będzie jednak większa, jeśli po zakończeniu rozmowy z inną osobą uważnie wysłuchamy dziecka.

 

Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!

ADHD w szkole – na jakie wsparcie może liczyć dziecko?

Wartość odnośnika: ADHD-w-szkole-na-jakie-wsparcie-mo-e-liczy-dziecko--6

ADHD w szkole – na jakie wsparcie może liczyć dziecko?

Jeśli dziecko z ADHD trafi na mądrego, świadomego, empatycznego nauczyciela,  potraktuje on informację o zaburzeniu jako wyjaśnienie wielu trudnych zachowań i jako podstawę do pracy nad tymi zachowaniami.

 

Warto pamiętać, że szkoła nie ma prawa karać osób z ADHD za objawy: za nadruchliwość, problemy z koncentracją czy impulsywność – choć może oczywiście wyciągać konsekwencje w przypadku nieprzestrzegania zasad. Krótko mówiąc: wiercenie się na krześle i machanie nogami – jak najbardziej, ale na bicie innych dzieci z powodu impulsywnych reakcji nie ma w klasie zgody.

 

Dlaczego warto, by nauczyciele wiedzieli o ADHD dziecka? Przede wszystkim umożliwi im to dostosowanie sposobu komunikacji i pracy z uczniem do jego potrzeb. Diagnoza ADHD oznacza również, że szkoła powinna zapewnić dziecku zajęcia z psychologiem szkolnym. Najczęściej są to zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne, uczące świadomości emocjonalnej, sposobów samoregulacji i panowania nad emocjami.

 

Świadomość, że dziecko jest neuroatypowe, pomoże także samemu nauczycielowi w organizowaniu pracy na lekcji. Jeśli uczeń ma problem z zapisywaniem prac domowych, warto dodatkowo podejść do niego i sprawdzić, czy ma prawidłowo sporządzone notatki – w początkowych klasach można nawet zrobić to za niego. Nadruchliwe dziecko warto angażować w pomoc – np. w rozdawanie materiałów w klasie czy inne zadania wymagające aktywności fizycznej. Nauczyciel może także motywować ucznia, pozwalając mu wykonać kilka ćwiczeń lub pospacerować po klasie, gdy tylko wykona krótkie zadanie.

 

Dzieci z diagnozą ADHD nie mogą, niestety, liczyć natomiast na wsparcie nauczyciela wspomagającego. W odróżnieniu od innych zaburzeń, np. spektrum autyzmu, przepisy nie przewidują takiej możliwości. W przypadku diagnozy ADHD dziecko nie otrzymuje orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego – chyba że nadpobudliwości psychoruchowej towarzyszą inne zaburzenia czy niepełnosprawność intelektualna.


Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!

Czy to wszystko działa?

Wartość odnośnika: Czy-to-wszystko-dzia-a--7

Czy to wszystko działa?

ADHD nie jest chorobą, więc nie można jej wyleczyć. W wielu przypadkach to towarzysz na całe życie, choć zmienia się sposób zachowań i pewne cechy nadruchliwoścci i impulsywnych zachowań zmieniaja swój charater.

 

Dlatego warto podejmować działania, które opisaliśmy powyżej – choćby po to, by uniknąć poważnych powikłań ADHD: zaburzeń opozycyjno-buntowniczych i zaburzeń zachowania, uzależnień, depresji, obniżonego poczucia własnej wartości. Połączenie psychoterapii, dostosowania środowiska i metod wychowawczych (czasem z włączeniem leków) jest skuteczne, ale tylko wtedy, gdy stosuje się je regularnie, a nie doraźnie.

 

„Okulary na objawy” warto zakładać także ze względu na samych siebie. ADHD wpływa na całą rodzinę, a nie tylko na dziecko – niektóre zachowania są trudne dla rodziców, powodują zmęczenie, poczucie winy, frustrację. Wsparcie specjalistów i edukowanie się w zakresie stosowania właściwych metod wychowawczych daje poczucie bezpieczeństwa i kontroli rodzicom a opanowanie i umiejętność radzenia sobie w trudnych sytuacjach to świetny przykład modelowania zachowań młodego człowieka z ADHD.


Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!

Bibliografia - materiały o ADHD

Wartość odnośnika: Bibliografia---materia-y-o-ADHD-8

Bibliografia - materiały o wspieraniu dzieci z diagnozą ADHD

  1. A. Kołakowski, T. Wolańczyk, A. Pisula, M. Skotnicka, A. Bryńska, ADHD. Zespół nadpobudliwości ruchowej. Przewodnik dla rodziców i opiekunów, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2023.
  2. A. Kołakowski, A. Pisula, Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2023.
  3. P. Dawson, R. Guare, Zdolne, ale rozkojarzone. Wspieranie rozwoju dziecka za pomocą treningu umiejętności wykonawczych, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2012.