- Strona główna
- → Wiedza
- →Diagnoza ADHD i co dalej – jak pomóc dziecku
Widget przeznaczony do wyświetlania podstawowych informacji o artykule. Aby edytować te informacje przejdź do podstawowej edycji.
Diagnoza ADHD i co dalej – jak pomóc dzieckuWielu rodziców, którzy diagnozują ADHD u dziecka, ma poczucie, że ich długa i trudna podróż w poszukiwaniu przyczyn problemów właśnie dobiegła końca. Tymczasem diagnoza ADHD to dopiero początek – pracy z dzieckiem, organizowania wsparcia i dostosowywania środowiska. Jak właściwie przejść tę drogę? Zapoznajcie się z najważniejszym wskazówkami.
AKTUALIZACJA: 9 maja, 2024
WERYFIKACJA MERYTORYCZNA
Joanna Dulak
Spis treści
Wszystkie elementy spisu treści zostaną pobrane i wyświetlone automatycznie na podstawie uzupełnionych danych w widgetach "Rozdział"
Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!
Jak przebiega proces diagnozowania ADHD?
Wartość odnośnika: Jak-przebiega-proces-diagnozowania-ADHD--
Jak przebiega proces diagnozowania ADHD?
Diagnoza ADHD to proces, w którym najczęściej bierze udział psycholog i psychiatra dziecięcy. Obaj specjaliści przeprowadzają standaryzowane testy, obserwują dziecko, rozmawiają z rodzicami i opiekunami. Przeprowadzenie pełnej diagnozy wymaga najczęściej kilku spotkań.
W efekcie rozpoznaje się lub wyklucza zespół nadpobudliwości ruchowej i wskazuje na odpowiedni podtyp: z przewagą nadruchliwości i impulsywności, z przewagą zaburzeń uwagi i koncentracji (ADD) lub mieszany. Rodzice powinni otrzymać również zalecenia do pracy z dzieckiem i wsparcia specjalistów.
Więcej o diagnozie ADHD i objawach tego zaburzenia, na które warto zwrócić uwagę, przeczytasz w naszym artykule o tym, kiedy i jak prowadzić diagnozować ADHD.
Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!
Co daje diagnoza ADHD dziecku i rodzicom?
Wartość odnośnika: Co-daje-diagnoza-ADHD-dziecku-i-rodzicom--1
Co daje diagnoza ADHD dziecku i rodzicom?
Osoby, którym udało się znaleźć źródło problemów i trudnych zachowań dziecka, najczęściej oddychają z ulgą. Następną reakcją jest jednak najczęściej pytanie: co dalej? Zdiagnozowanie ADHD ułatwia podjęcie kolejnych działań, które mają poprawić funkcjonowanie dziecka i zapewnić mu dobrostan psychiczny – ważne jest jednak, by nie działać chaotycznie.
Radzenie sobie z ADHD wymaga planu. Poniżej pokazujemy, jakie możliwości działania mają osoby, u których dziecka zdiagnozowano nadpobudliwość psychoruchową.
Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!
Pierwsze kroki po diagnozie ADHD
Wartość odnośnika: Pierwsze-kroki-po-diagnozie-ADHD-2
Pierwsze kroki po diagnozie ADHD
Po pierwsze: zrozumieć dziecko i jego neuroatypowy mózg
To właśnie właściwe zrozumienie, czym jest ADHD i jak funkcjonuje umysł dziecka z takim zaburzeniem, jest kluczowe już na samym początku. Rodzice trochę pozbawiają się na tym etapie złudzeń – bo ADHD nie jest chorobą, którą da się wyleczyć, a trochę zyskują nadzieję – bo dzięki odpowiednim działaniom można złagodzić objawy nadpobudliwości i dać dziecku szansę na wysoką jakość życia.
ADHD oznacza, że dziecko jest neuroatypowe – jego mózg ma nieco inną budowę, przez co działa inaczej niż u większości ludzi. Neuroatypowość w przypadku ADHD oznacza (w uproszczeniu) zaburzenia w rozwoju kory mózgowej i innych obszarów, które odpowiadają za motywację do działania, układ nagrody, samokontrolę i hamowanie.
Strutury i architektury mózgu nie da się zmienić. Jego działanie można do pewnego stopnia modulować (zwłaszcza w przypadku najmłodszych – mózg jest wtedy najbardziej wystarczy plastyczny) czy regulować za pomocą leków.. Na pewno można za to wpływać na zachowanie dziecka z ADHD, dostosowując metody wychowawcze, ułatwiając mu funkcjonowanie w codziennym środowisku i odpowiednio zaspokajając jego potrzeby. Specjaliści często używają metafory „okularów na objawy”: tak jak w przypadku wady wzroku nie przeprowadza się najczęściej operacji oczu, tylko przepisuje okulary o odpowiedniej mocy, tak w przypadku ADHD nie leczy się zaburzenia, ale dostosowuje się do niego swoje działania i środowisko, w którym funkcjonuje dziecko.
Po drugie: dostosowanie środowiska
Trudno jest działać, gdy przysłowiowe mleko się wylało – gdy impulsywny kilkulatek wpadł w silną złość, gdy roztargnione dziecko odrabia lekcje w nieskończoność, sięgając po kolejne zabawki w swoim otoczeniu. Rodzice dzieci z ADHD muszą nauczyć się trudnej sztuki bycia “o kilka kroków przed”: zapobiegania problematycznym sytuacjom i wykluczania możliwości ich wystąpienia.
Taki efekt można osiągnąć przez odpowiednie dostosowanie środowiska. Pod pojęciem „środowiska” rozumie się nie tylko pokój dziecka. Chodzi również o tryb codziennego życia, podejmowane aktywności, sposób funkcjonowania w domu i w szkole.
Przykłady dostosowania środowiska do konkretnych wyzwań towarzyszących dzieciom z ADHD to:
- wprowadzenie tablicy z planem dnia u dziecka, które ma problemy z przechodzeniem od jednej aktywności do drugiej, zaznaczanie magnesami lub obrazkami kolejnych wykonanych czynności;
- wdrożenie zasady „czystego biurka” dla uczniów, którzy rozpraszają się w czasie odrabiania lekcji, usunięcie zabawek, kolorowych przedmiotów, zbędnych kredek czy długopisów;
- zastosowanie fizycznych barier w potencjalnie niebezpiecznych miejscach, do których może dotrzeć małe dziecko, np. blokad w oknach;
- jeśli dziecko rozprasza się lub popełnia wynikające z nieuwagi błędy – podzielenie sprawdzianu na mniejsze części (kolejne zadanie otrzymuje się po wykonaniu poprzedniego), przyznawanie dodatkowych punktów za sprawdzenie swoich zadań przy nauczycielu przed oddaniem pracy;
- upraszczanie otoczenia: ustawienie kubków i talerzy w położonych nisko szafkach, kupno butów bez sznurowadeł i łatwych do zakładania ubrań – dla dzieci ze słabą koordynacją ruchową, które często coś niszczą, tłuką, psują;
- kreowanie sytuacji społecznych, w których dziecko będzie miało ograniczone możliwości wejścia w konflikt, np. organizowanie spotkań 1:1 z kolegami ze szkoły czy przedszkola, zapewnianie dzieciom niekonfliktogennych aktywności, np. proponowanie kooperacyjnych gier planszowych.
- dostosowanie warunków nauki w szkole – ustalenie z nauczycielami, żeby siedziało jak najbliżej tablicy, daleko od okna, ze spokojnym kolegą/koleżanką;
- uczulenie nauczycieli, żeby sprawdzali z dzieckiem na bieżąco, czy rozumie czytane polecenia podczas lekcji i sprawdzianów
- uzyskanie zgody na stosowanie słuchawek wygłuszających
- wydłużenie czasu pracy lub dostosowanie warunków pisania prac i sprawdzianów ( bez innych dzieci wokół)
- danie dziecku więcej czasu i przerw w trakcie pracy (podczas której mogą poruszać się, pospacerować po korytarzu szkolnym)
Wybieganie myślami naprzód i tworzenie przyjaznego środowiska pomaga zadbać o harmonię i prawidłową organizację w codziennym życiu. Ma jeszcze jedną ważną zaletę – wzmacnia poczucie własnej wartości i samoocenę u dziecka. Jeśli dzięki odpowiednio dostosowanym warunkom uda mu się szybko odrobić lekcje czy nawiązać udaną relację z rówieśnikiem, będzie bardziej wierzyć w swoje siły.
Po trzecie: skuteczne metody wychowawcze
Nadpobudliwe dzieci są szczególnie narażone na krytykę ze strony dorosłych, spotykają się z ich frustracją, często są karcone i karane. Dzieje się tak nie ze złej woli dorosłych, ale z powodu tego, że wiele zachowań towarzyszących ADHD jest po prostu trudnych dla otoczenia, a ich przyczyny są dla neurotypowej większości niezrozumiałe. Takie podejście zdecydowanie nie pomaga jednak w łagodzeniu typowych objawów ADHD.
Jakie metody warto wdrożyć w przypadku dziecka z nadpobudliwością psychoruchową? To przede wszystkim:
- stosowanie nagród w postaci pochwał i uwagi rodzica – dzięki temu wzmacnia się pożądane zachowania;
- wydawanie krótkich, ale treściwych poleceń – jeśli dotyczą dłuższych zadań (np. posprzątania pokoju), można podzielić je na części;
- konsekwentne zasady – umawianie się z dzieckiem na określone konsekwencje nieprawidłowych zachowań i stosowanie ich za każdym razem, gdy takie zachowanie się pojawi;
- zachęcanie dziecka do działania np. za pomocą systemów żetonowych, polegających na zbieraniu punktów za pożądane zachowania i wymienianiu ich na drobne nagrody.
Zdecydowanie lepiej jest skupiać się na wzmacnianiu pozytywnym niż negatywnym i na chwaleniu i nagrodach zamiast na karach. Pamiętajmy, że mózg osób z ADHD szczególnie lubi to, co przyjemne – pochwały i docenianie wysiłku motywują go lepiej niż groźba negatywnych konsekwencji. Według psychologii behawioralnej techniki powinno się wprowadzać według następującej kolejności:
- dostrzeganie pozytywów i chwalenie;
- nagrody, systemy żetonowe;
- zaskoczenie dziecka, odwrócenie uwagi, skuteczne wydawanie poleceń;
- przypomnienie zasad;
- zastosowanie konsekwencji i kar (np.: w formie odbierania przywilejów).
Po czwarte: specjalistyczne wsparcie
Na temat ADHD napisano już wiele książek, rodzice mogą także dokształcać się za pomocą webinarów czy innych materiałów internetowych. To jednak może nie wystarczyć – każda nadpobudliwa osoba jest inna, niektórym przypadkom ADHD towarzyszą dodatkowo inne zaburzenia. To wszystko powoduje, że trudno jest przykładać 1:1 popularne metody radzenia sobie z ADHD do swojego dziecka.
Zdecydowanie lepiej sprawdzi się indywidualne podejście i wsparcie specjalistów. Z dziećmi z ADHD najczęściej pracuje się metodami behawioralnymi. Co to oznacza? Terapia behawioralna to taka, która w mniejszym stopniu skupia się na poszukiwaniu przyczyn problemów, za to w większym – na obserwowaniu nieprawidłowych zachowań i zmianie ich w zachowania pożądane.
Jeśli na przykład dziecko ma problem z rozpoczęciem odrabiania lekcji – psycholog prosi rodziców o obserwowanie tego problemu (jego nasilenia i częstotliwości), a następnie na tej podstawie proponuje pomocne rozwiązania, np. wprowadzenie timera, dzielenie lekcji na mniejsze części, stosowanie drobnych nagród itp.
Wybierając specjalistę dla dziecka, warto znaleźć osobę, która specjalizuje się w pracy z ADHD. To zaburzenie często wymaga nieco innego podejścia niż w przypadku osób neurotypowych – choćby dlatego, że takie dzieci mają ograniczone możliwości skupiania się na dłuższych czynnościach i trzeba to uwzględnić przy planowaniu sesji terapeutycznych.
Konsultacja psychologiczna
Porozmawiaj z ekspertką, jeśli niepokoi Cię zachowanie Twojego dziecka.
Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!
Leki na ADHD – czy zawsze trzeba je stosować?
Wartość odnośnika: Leki-na-ADHD-czy-zawsze-trzeba-je-stosowa--3
Leki na ADHD – czy zawsze trzeba je stosować?
O ile farmakoterapia ADHD u dorosłych nie budzi większych wątpliwości, to w przypadku dzieci jest kontrowersyjnym tematem. Rodzice często zastanawiają się, czy na pewno stosowanie leków jest wskazane i czy nie jest przypadkiem rozwiązaniem „na skróty”.
Większość specjalistów jest zdania, że nie powinno się zaczynać od wprowadzania farmakoterapii. Podobne stanowisko utrzymuje WHO – według ekspertów z tej organizacji stosowanie leków powinno być poprzedzone wdrożeniem innych sposobów na ADHD: psychoterapią, dostosowaniem środowiska.
Najczęściej stosowanymi u dziecka środkami są psychostymulanty – metylofenidat, poprawiający zdolność koncentracji na określony czas (kilka godzin). Takie leki przyjmuje się najczęściej rano, aby ułatwić dziecku funkcjonowanie w szkole. Co ciekawe, oparte na metylofenidacie leki (Concerta, Medikinet, a od kwietnia 2024 rejestracje w Polsce mają również leki generyczne: Symkinet i Atenza) mają działanie psychostymulujące. Ich działanie polega na pobudzaniu ośrodkowego układu nerwowego – a dokładnie jego elementów odpowiadających za hamowanie i kontrolę impulsów.
Leki na ADHD nie mają potencjału uzależniającego, występuje natomiast potencjał do nadużywania, kiedy lek jest stosowany niezgodnie z zaleceniami lekarskimi, ich przyjmowanie może się jednak wiązać z występowaniem pewnych skutków ubocznych. Dziecko, które przez kilka godzin było spokojne, po ustaniu działania leku bywa szczególnie nadpobudliwe. Innymi dolegliwościami może być zmniejszenie apetytu i spowolnienie wzrostu. Problemy pojawiają się przede wszystkim w przypadku niewłaściwie dobranej dawki – dlatego tak ważna jest współpraca z lekarzem i przestrzeganie jego zaleceń.
Przed podjęciem decyzji o farmakoterapii zawsze należy rozważyć wszystkie „za” i „przeciw” z lekarzem psychiatrą, który wypisuje leki łagodzące objawy ADHD.
Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!
Rola osób dorosłych w łagodzeniu objawów ADHD
Wartość odnośnika: Rola-os-b-doros-ych-w-agodzeniu-objaw-w-ADHD-4
Terapia i leki dla dzieci, a co z rodzicami? Rola osób dorosłych w łagodzeniu objawów ADHD
Jeśli ADHD diagnozuje się u dzieci młodszych niż wiek nastoletni, niemal zawsze zaczyna się od pracy z rodzicami. To zrozumiałe – w końcu to dorośli ponoszą znaczną część odpowiedzialności za funkcjonowanie dziecka, za organizację jego życia codziennego, a przede wszystkim: za stosowane metody wychowawcze.
Wsparcie dla rodziców ma najczęściej formę psychoedukacji – warsztatów lub spotkań indywidualnych. Podczas takich zajęć osoby dorosłe dowiadują się, czym jest ADHD i z czego wynika, uczą się rozpoznawać typowe objawy ADHD, poznają także perspektywę dziecka, które mierzy się ze swoim zaburzeniem. Elementem psychoedukacji jest także nauka strategii radzenia sobie z nadpobudliwością u dziecka – przede wszystkim metod behawioralnych.
Czy warto zdecydować się na psychoedukację? Dzięki zdobyciu wiedzy i gotowych do wdrożenia strategii rodzice mogą uzyskać większy spokój i pewność siebie, co pozytywnie przekłada się na jakość życia codziennego. Spotkania psychoedukacyjne mają jeszcze jeden walor – uczestniczą w nich inni rodzice osób z ADHD, dzięki czemu można znaleźć swoją grupę wsparcia: wymieniać się doświadczeniami czy otwarcie mówić sobie nawzajem o trudnościach.
Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!
Jak pomagać dziecku z ADHD na co dzień?
Wartość odnośnika: Jak-pomaga-dziecku-z-ADHD-na-co-dzie--5
Jak pomagać dziecku z ADHD na co dzień?
Sposoby na nadruchliwość
Nadruchliwości nie da się wyeliminować. Dziecko z ADHD będzie miało potrzebę ciągłego bycia w ruchu. Jako dorośli możemy jedynie tę potrzebę przekierowywać na właściwe tory. To oczywiste, że na bieganie po zatłoczonej sali w szkole czy wskakiwanie na parapet w domu nie może być miejsca. Takie aktywności można jednak zastąpić innymi, bezpieczniejszymi i mniej uciążliwymi dla otoczenia. Dla ciała nie ma większego znaczenia, czy biega, czy pozostaje w ruchu w inny sposób – macha nogami, wykonuje czynności dłońmi itp. Dziecko z ADHD może zatem np.:
- korzystać np. z gniotków;
- siedzieć na krześle na gumowej poduszce;
- naciskać nogami na taśmę do ćwiczeń zahaczoną o nogi krzesła.
To propozycje, które sprawdzą się w sytuacjach, gdy konieczne jest spokojne pozostawanie na miejscu: w szkole czy podczas posiłków w domu. Niezależnie od tego dziecko z ADHD potrzebuje także bardziej intensywnych aktywności. Warto zaplanować codzienny czas na świeżym powietrzu, ze swobodną zabawą.
Oprócz tego dobrym pomysłem jest zapisanie młodej osoby z ADHD na zajęcia sportowe, które jednocześnie będą wspomagały koncentrację i koordynację ruchową. Może to być pływanie, biegi, wspinaczka, tenis lub nawet ping pong.
Sposoby na problemy z koncentracją
Skłonność do rozpraszania się jest najczęściej problemem w szkole, ale może pojawić się także w domu, np. przy odrabianiu lekcji czy wykonywaniu innych dłuższych czynności. Jak radzić sobie w takim przypadku? Skuteczne sposoby to m.in.:
- odpowiednie planowanie pracy – dzielenie jej na krótsze części przedzielone przerwami, w trakcie których dziecko może się poruszać lub pobawić;
- wydawanie krótkich, zrozumiałych poleceń i upewnianie się, że dziecko je zrozumiało;
- umawianie się z dzieckiem, że będzie się np. co 5 minut kontrolowało jego pracę;
- zmniejszenie liczby rozpraszających bodźców w otoczeniu dziecka ( telewizor, smartfon)
- angażowanie dziecka np. poprzez proszenie go o pomoc w wykonaniu zadania (w szkole – zanotowanie informacji na tablicy);
- urozmaicanie dziecku nudnych zadań, np. stosowanie rysunków, pisanie kolorowymi pisakami, nagrywanie materiału do nauczenia.
Zaburzenia uwagi i koncentracji oznaczają również problemy z planowaniem i organizacją. Warto uczyć tego swoje dziecko, np. pokazując mu i dając do wyboru różne sposoby na zapisywanie zadań – kalendarz, tablica, rysunki itp. Przydatna będzie również nauka zarządzania czasem. Dziecko z ADHD może korzystać z zegara z zaznaczonymi sektorami w różnych kolorach wyznaczającymi czas na zabawę, odrabianie lekcji, kolacje i sen, można rozmawiać z nim także w ciągu dnia, ile czasu zajmuje dana czynność czy o której trzeba wyjść, by się nie spóźnić.
Sposoby na impulsywność
Aby pomóc w radzeniu sobie z impulsywnością, przede wszystkim trzeba zrozumieć, co odczuwa nadpobudliwe dziecko. O osobach z ADHD mówi się, że to niewolnicy „tu i teraz” – odczuwają one duży dyskomfort we wszystkich sytuacjach wymagających powstrzymywania się i czekania. To nie wszystko: dzieciom bardzo często zdarza się zapominać o regułach i ich konsekwencjach. Oznacza to, że nie robią czegoś ze złej woli, ale dlatego, że bardzo czegoś chcą i nie zwracają uwagi na wcześniejsze ustalenia.
Rolą rodziców jest w tym przypadku przypominanie o zasadach związanych z bezpieczeństwem czy relacjami społecznymi. Przyda się tu umiejętność skutecznego wydawania poleceń. Aby dotrzeć do impulsywnego dziecka, powinno się nawiązać z nim kontakt wzrokowy (można też dotknąć jego ramienia) i krótko przypomnieć np.: gdy jemy obiad, siedzimy przy stole. Ważne jest, by mówić, co należy robić, a nie, czego nie należy.
U młodszych dzieci, nad którymi rodzice mają większą kontrolę, dużą rolę odgrywa przewidywanie sytuacji. Jeśli może dojść do impulsywnych i niebezpiecznych zachowań, dorosły powinien reagować z wyprzedzeniem – np. wziąć syna lub córkę za rękę, gdy podejrzewa, że może wybiec na ulicę.
Impulsywność w ADHD oznacza także skłonność do przerywania innym rozmowy, bardzo uciążliwą dla otoczenia. Warto umówić się z dzieckiem na krótki, prosty sygnał oznaczający „nie przerywaj, poczekaj” – na przykład podniesienie dłoni. Trudno się spodziewać, że taka metoda zadziała od razu, jej skuteczność będzie jednak większa, jeśli po zakończeniu rozmowy z inną osobą uważnie wysłuchamy dziecka.
Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!
ADHD w szkole – na jakie wsparcie może liczyć dziecko?
Wartość odnośnika: ADHD-w-szkole-na-jakie-wsparcie-mo-e-liczy-dziecko--6
ADHD w szkole – na jakie wsparcie może liczyć dziecko?
Jeśli dziecko z ADHD trafi na mądrego, świadomego, empatycznego nauczyciela, potraktuje on informację o zaburzeniu jako wyjaśnienie wielu trudnych zachowań i jako podstawę do pracy nad tymi zachowaniami.
Warto pamiętać, że szkoła nie ma prawa karać osób z ADHD za objawy: za nadruchliwość, problemy z koncentracją czy impulsywność – choć może oczywiście wyciągać konsekwencje w przypadku nieprzestrzegania zasad. Krótko mówiąc: wiercenie się na krześle i machanie nogami – jak najbardziej, ale na bicie innych dzieci z powodu impulsywnych reakcji nie ma w klasie zgody.
Dlaczego warto, by nauczyciele wiedzieli o ADHD dziecka? Przede wszystkim umożliwi im to dostosowanie sposobu komunikacji i pracy z uczniem do jego potrzeb. Diagnoza ADHD oznacza również, że szkoła powinna zapewnić dziecku zajęcia z psychologiem szkolnym. Najczęściej są to zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne, uczące świadomości emocjonalnej, sposobów samoregulacji i panowania nad emocjami.
Świadomość, że dziecko jest neuroatypowe, pomoże także samemu nauczycielowi w organizowaniu pracy na lekcji. Jeśli uczeń ma problem z zapisywaniem prac domowych, warto dodatkowo podejść do niego i sprawdzić, czy ma prawidłowo sporządzone notatki – w początkowych klasach można nawet zrobić to za niego. Nadruchliwe dziecko warto angażować w pomoc – np. w rozdawanie materiałów w klasie czy inne zadania wymagające aktywności fizycznej. Nauczyciel może także motywować ucznia, pozwalając mu wykonać kilka ćwiczeń lub pospacerować po klasie, gdy tylko wykona krótkie zadanie.
Dzieci z diagnozą ADHD nie mogą, niestety, liczyć natomiast na wsparcie nauczyciela wspomagającego. W odróżnieniu od innych zaburzeń, np. spektrum autyzmu, przepisy nie przewidują takiej możliwości. W przypadku diagnozy ADHD dziecko nie otrzymuje orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego – chyba że nadpobudliwości psychoruchowej towarzyszą inne zaburzenia czy niepełnosprawność intelektualna.
Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!
Czy to wszystko działa?
Wartość odnośnika: Czy-to-wszystko-dzia-a--7
Czy to wszystko działa?
ADHD nie jest chorobą, więc nie można jej wyleczyć. W wielu przypadkach to towarzysz na całe życie, choć zmienia się sposób zachowań i pewne cechy nadruchliwoścci i impulsywnych zachowań zmieniaja swój charater.
Dlatego warto podejmować działania, które opisaliśmy powyżej – choćby po to, by uniknąć poważnych powikłań ADHD: zaburzeń opozycyjno-buntowniczych i zaburzeń zachowania, uzależnień, depresji, obniżonego poczucia własnej wartości. Połączenie psychoterapii, dostosowania środowiska i metod wychowawczych (czasem z włączeniem leków) jest skuteczne, ale tylko wtedy, gdy stosuje się je regularnie, a nie doraźnie.
„Okulary na objawy” warto zakładać także ze względu na samych siebie. ADHD wpływa na całą rodzinę, a nie tylko na dziecko – niektóre zachowania są trudne dla rodziców, powodują zmęczenie, poczucie winy, frustrację. Wsparcie specjalistów i edukowanie się w zakresie stosowania właściwych metod wychowawczych daje poczucie bezpieczeństwa i kontroli rodzicom a opanowanie i umiejętność radzenia sobie w trudnych sytuacjach to świetny przykład modelowania zachowań młodego człowieka z ADHD.
Ta sekcja widoczna jest tylko podczas edycji!
Bibliografia - materiały o ADHD
Wartość odnośnika: Bibliografia---materia-y-o-ADHD-8
Bibliografia - materiały o wspieraniu dzieci z diagnozą ADHD
- A. Kołakowski, T. Wolańczyk, A. Pisula, M. Skotnicka, A. Bryńska, ADHD. Zespół nadpobudliwości ruchowej. Przewodnik dla rodziców i opiekunów, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2023.
- A. Kołakowski, A. Pisula, Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2023.
- P. Dawson, R. Guare, Zdolne, ale rozkojarzone. Wspieranie rozwoju dziecka za pomocą treningu umiejętności wykonawczych, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2012.