Diagnoza rozwoju mowy z logopedą

Diagnoza rozwoju mowy polega na wszechstronnej ocenie umiejętności językowych i komunikacyjnych dziecka, obejmującej ocenę artykulacji, narządu mowy, słuchu fonemantycznego oraz rozwoju słownika i sposobu budowania wypowiedzi.

Wskazania do diagnozy - kiedy ją wykonać?

Opanowanie mowy jest niezwykle trudnym procesem i wymaga nie tylko rozwiniętych funkcji intelektualnych, ale również sprawnego aparatu mowy oraz mięśni ust i języka. 

 

Na różnych etapach rozwoju mogą pojawić się bardziej lub mniej uciążliwe przejściowe trudności w tym obszarze. W niektórych przypadkach, szczególnie, gdy problemy trwają przez co najmniej kilka tygodni, warto jednak skonsultować się z neurologopedą.

 

Diagnoza rozwoju mowy, przeprowadzana przez neurologopedę dziecięcego, koncentruje się na rozwoju funkcji językowych. 

 

W szczególności, wskazaniem do przeprowadzenia takiej diagnozy są poniższe sytuacje:

  • Opóźniony rozwój mowy w stosunku do wieku dziecka, np. brak lub ograniczone rozumienie mowy, uboga wymowa, niewielki zasób słownictwa
  • Nieprawidłowości w artykulacji dźwięków mowy, np. seplenienie, reranie, inne wady wymowy
  • Zaburzenia płynności mowy, np. jąkanie
  • Trudności w budowaniu wypowiedzi i posługiwaniu się regułami gramatycznymi
  • Problemy z komunikacją językową, np. nieumiejętność formułowania wypowiedzi, uboga konwersacja
  • Zaburzenia rozwoju mowy o podłożu neurologicznym, np. afazja dziecięca
  • Nieprawidłowości w budowie i funkcjonowaniu narządów artykulacyjnych
  • Wyniki niezadowalające w badaniach przesiewowych mowy przeprowadzanych w przedszkolach i szkołach
  • Sygnały od rodziców lub opiekunów dotyczące niepokojących objawów w rozwoju mowy dziecka

Celem diagnozy logopedycznej jest ocena poziomu rozwoju mowy, określenie rodzaju i przyczyn zaburzeń oraz opracowanie zaleceń terapeutycznych

 

Diagnoza logopedyczna pozwala na wczesne wykrycie i leczenie zaburzeń, co może zapobiec dalszym komplikacjom i ułatwić skuteczną terapię mowy.

 

Jak przebiega i ile trwa diagnoza rozwoju mowy?

oraz inne informacje praktyczne

abtrakcyjna głową z wyraźnymi ustami

Diagnoza składa się z 3 spotkań

1. 

Wywiad z rodzicami / opiekunami

Pierwsze z nich to konsultacja przeprowadzana przez logopedę z rodzicami. W trakcie tej rozmowy zbierzemy informacje o mowie dziecka i przebiegu dotychczasowego rozwoju.

 

Uwaga! Jeśli konsultacja z naszym neurologopedą, odbyła się już wcześniej,  nie później niż przed trzema miesiącami, spotkanie wstępne i powtórny wywiad nie będą potrzebne, bo mamy już wszystkie kluczowe informacje. 

 

2. 

Obserwacja i badanie dziecka

W trakcie tego spotkania będziemy obserwować dziecko podczas naturalnej zabawy lub prostych zadań, by ocenić naturalne zachowania komunikacyjne i społeczne. Może to obejmować zadawanie pytań lub prośby o wykonanie określonych czynności, które pozwalają na ocenę umiejętności mówienia i rozumienia.

 

W zależności od wieku i możliwości dziecka, logopeda może przeprowadzić testy oceniające zdolności językowe, fonetyczne i fonologiczne. Testy te pomagają zidentyfikować konkretne obszary, które mogą wymagać interwencji.

Specjalistka będzie oceniać między innymi poniższe obszary komunikacji i mowy:

 

Artykulacja i fonetyka: Logopeda sprawdza, jak dziecko wymawia dźwięki i słowa, identyfikując ewentualne błędy artykulacyjne lub trudności fonetyczne, które mogą wpływać na zrozumiałość mowy.

Rozumienie języka: Ocena zdolności dziecka do rozumienia mowy i instrukcji, co jest kluczowe dla funkcjonowania komunikacyjnego. Testy te mogą obejmować zrozumienie poleceń, pytań oraz zdolność do przetwarzania i interpretacji informacji słownych.

Produkcja językowa: Logopeda bada, w jaki sposób dziecko używa słów i konstruuje zdania, oceniając jego słownictwo, struktury gramatyczne oraz płynność wypowiedzi.

Świadomość fonologiczna: Ocena zdolności dziecka do manipulowania dźwiękami w słowach, co jest fundamentalne w nauce czytania i pisania. Testy te mogą obejmować segmentację słów, rymowanie oraz identyfikację początkowych i końcowych dźwięków w słowach.

Płynność mowy: W przypadku dzieci z zaburzeniami płynności, takimi jak jąkanie, logopeda ocenia charakter i częstość występowania zacięć, blokad czy powtórzeń, które mogą wpływać na płynność mowy.

Głos i rezonans: Ocenie podlegają również cechy głosu dziecka, takie jak ton, siła i jakość dźwięku, a także obecność ewentualnych zaburzeń, które mogą wpływać na sposób, w jaki dźwięk jest produkowany.

Funkcje oralno-motoryczne: Logopeda bada również sprawność ruchową narządów mowy, w tym mięśni ust, języka i gardła, które są odpowiedzialne za prawidłową artykulację i inne funkcje mowy.

 

3. 

Przedstawienie i omówienie diagnozy oraz rekomendacji

Po kilku dniach spotkamy się z opiekunami ponownie (już bez dziecka) i przedstawimy wyniki diagnozy, nasze obserwacje dotyczące rozwoju oraz prawidłowości jego mowy oraz stanu aparatu artykulacyjnego. 

 

Wyjaśnimy dlaczego i co może dziać się w obszarze rozwoju mowy oraz przedstawimy nasze rekomendacje dotyczące kolejnych kroków oraz podjęcia – jeśli to będzie konieczne – terapii mowy. 

 

Jak się przygotować i co zabrać?

Żeby diagnoza przebiegła sprawnie i była jak najbardziej rzetelna, warto się trochę przygotować. 

 

Bardzo pomocne w rozmowie będzie przyniesienie na rozmowę:

  • krótkiego filmiku nagranego w trakcie zachowania, które niepokoi,
  • nagranych próbek mowy dziecka,
  • książeczki zdrowia i wyników na siatkach centylowych,
  • wyników badań i diagnoz, jeśli były realizowane,
  • opinii z placówki, do której chodzi dziecko,
  • spisanych pytań i wątpliwości.

Jak przygotować dziecko?

Przygotowanie dziecka do diagnozy rozwoju mowy wymaga od rodzica delikatnego podejścia - rozmowa, a przede wszystkim badanie twarzy i ust przez obcą osobę, może być stresująca. 

 

Warto przygotować dziecko na to, co może się wydarzyć podczas wizyty, w tym na rozmowy o twarzy i ustach. Pomocne jest wyjaśnienie, że ta rozmowa ma pomóc dziecku lepiej mówić.

 

Warto zachęcać do wyrażania uczuć i odpowiadać dziecku cierpliwie na jego pytania. To naturalne, że obawy i ciekawość się pojawiają. 

 

Jeśli to możliwe, wspólnie z dzieckiem można przygotować nagrania w różnych sytuacjach - mówienia, śpiewania ale też jedzenia czy picia. To dobra okazja do rozmowy o tym, jak ważne dla mówienia są usta i język.

 

Dzięki takiemu podejściu, zmniejszy się towarzyszący sytuacji diagnozy stres, co ułatwi zaangażowanie się dziecka w proces wywiadu i obserwacji. 

 

Udział i rola rodzica

Zaangażowanie rodziców w proces diagnostyczny jest kluczowe, ponieważ są głównymi obserwatorami codziennej komunikacji i artykulacji, dzięki czemu mają kluczowe informacje, które są niezbędne do postawienia trafnej diagnozy. 

 

Idealnie, jeśli na pierwszą konsultację dziecko może przyjść z dwójką opiekunów, bo część wywiadu najlepiej przeprowadzić tylko z osobą dorosłą, aby nie omawiać problemów dziecka, przy dziecku, które słucha.

 

W przypadku dzieci bardzo małych z kolei chodzi o komfort rozmowy i spokój rodzica. Wiemy, że niektóre maluchy dość szybko się irytują i wymagają pełnej uwagi opiekuna, co jest w pełni zrozumiałe i przystosowawcze, ale może utrudniać swobodną rozmowę. 

 

Jeśli z różnych powodów nie jest to możliwe, znajdziemy optymalne rozwiązanie i dostosujemy przebieg rozmowy do obecności dziecka. 

 

Bardzo docenimy zgłaszanie obaw i wątpliwości – rodzice mają świetną intuicję i przekazywanie zespołowi diagnostycznemu swoich obaw, może prowadzić do poznania lepiej kontekstu i sytuacji dziecka. 

 

Współpraca z zespołem czyli aktywne uczestnictwo – najlepiej obojga opiekunów – w spotkaniach ze specjalistą, pomaga przygotować jak najbardziej rzetelną diagnozę. 

 

Rozmawiając z naszymi specjalistami, warto zadawać dużo pytań i upewniać się, że wszystko, co mówi specjalista, jest zrozumiałe. 

 

Co otrzymamy po zakończeniu diagnozy rozwoju mowy?

Po diagnozie specjalista przekazuje:

  • podsumowanie wywiadu
  • rekomendacje dotyczące dalszych kroków, zalecenia do konsultacji z innymi specjalistami oraz rekomendacje przeprowadzenia badań
  • rekomendacje do podjęcia terapii i jej proponowany zakres

Dalsze kroki po diagnozie?

W zależności od wyników diagnozy, możemy zarekomendować podjęcie i ćwiczeń w domu, lub zaproponować przeprowadzenie terapii neurologopedycznej, obejmującej spotkania ze specjalistą. 

 

Może pojawić się również wskazanie do zabiegu podcięcia wędzidełka wraz z przygotowaniem do niego przez neurologopedę.

 

Gdzie odbywa się diagnoza?

 

Spotkania i obserwacja dziecka odbywają się w Centrum Fiklon, na ulicy Wielickiej 20, Kraków. 

 

W przypadku braku możliwości spotkania osobistego, możliwe jest przeprowadzenie wywiadu wstępnego oraz podsumowania z omówieniem wyników w postaci rozmowy zdalnej. 

Ile kosztuje diagnoza rozwoju mowy?

Pełny proces diagnozy (3 spotkania)

Wywiad, obserwacja i omówienie

 

620 PLN

Pisemna opinia

Opcjonalnie

 

170 PLN

Umów się na konsultację

czesc@fiklon.pl

 

Odpowiadamy szybko.

 

Jesteśmy dostępni od lipca 2024

Wielicka 20, Kraków

 

 

Przyjmujemy już zgłoszenia na diagnozy i terapie. 

 

Kalendarz specjalistów dostępny będzie od czerwca.

 

Skorzystaj z formularza jeśli chcesz zgłosić zainteresowanie wizytą.

Powiadomimy Cię w pierwszej kolejności o uruchomieniu rejestracji. 

chłopiec wyciagający dłoń