Przygotowanie do przedszkola - zajęcia dla dzieci

Pójście do przedszkola to ważny krok w rozwoju samodzielności małego człowieka. Jest to duże wyzwanie poznawcze i emocjonalne. Start w nową rzeczywistość mogą ułatwić zajęcia pomagające maluchowi w opanowaniu podstawowych umiejętności. Rozwijanie samodzielności, współpracy w grupie, oczekiwania na swoją kolej, wyrażania potrzeb i uczuć, słuchania i komunikowania się oraz rozumienia prostych instrukcji. Zajęcia te wspierają wszechstronny rozwój dzieci, przygotowując je na wyzwania i możliwości w przedszkolu oraz pomagają im nawiązywać relacje z rówieśnikami i dorosłymi.

Jakie są wskazania do zajęć?

Udział w zajęciach przygotowujących do przedszkola może znacznie pomóc w łagodzeniu ewentualnych trudności adaptacyjnych oraz w zapewnieniu solidnych podstaw do przyszłej nauki i rozwoju społecznego.

 

 Udział w takich zajęciach jest szczególnie wskazany w wybranych sytuacjach. Oto niektóre  z nich:

  • Opóźnienia w rozwoju społecznym lub emocjonalnym: trudności w interakcji z rówieśnikami,  problem z regulacją emocji,  konieczność wsparcia w rozwoju umiejętności adaptacyjnych;
  • Opóźnienia w rozwoju mowy lub języka: Dzieci, które mają trudności z komunikacją werbalną, mogą skorzystać na wczesnym rozpoczęciu nauki w środowisku, które stawia na rozwój mowy i komunikacji;
  • Wyzwania poznawcze: trudności w obszarze koncentracji uwagi,  konieczność wsparcia w nauce podstawowych umiejętności, takich jak rozpoznawanie kształtów i kolorów czy poszerzenie wiadomości o najbliższym środowisku;
  • Dysharmonijny rozwój motoryki małej i dużej;
  • Dzieci, które nie uczestniczyły w żłobku lub innych formach opieki grupowej, które spędzały większość czasu w domu, bez regularnej interakcji z grupą rówieśniczą, mogą skorzystać na wczesnym zaangażowaniu w zajęcia, które przygotują je do życia w większej grupie;
  • Dzieci niepewne lub nieśmiałe:konieczność pomocy w budowaniu pewności siebie i umiejętności radzenia sobie w nowym środowisku.

Program zajęć jest każdorazowo dostosowany do specyficznego kontekstu i potrzeb dziecka oraz grupy.

 

Jak przebiegają i ile trwają zajęcia?

W Fiklonie proces rozpoczyna się do spotkania z rodzicami i dzieckiem, jego obserwacji, wywiadu i rozmowy o jego potrzebach. Na podstawie tego wywiadu kwalifikujemy dziecko do odpowiedniej grupy. 

 

Zajęcia przygotowujące do przedszkola to cykliczne zajęcia grupowe, podczas których uczestnicy w bezpiecznej atmosferze ćwiczą i rozwijają swoje kompetencje pod okiem doświadczonego terapeuty.

 

Zajęcia odbywają się w małych, kilkuosobowych grupach, pod nadzorem jednego lub dwóch trenerów. 

 

W spotkaniach biorą udział dzieci w wieku od 2,5 do 4 lat. 

 

Grupy są niewielkie (3 do 6 dzieci), aby możliwa była praca z każdym z dzieci i wnikliwa obserwacja ich reakcji na różne podejmowane próby i ćwiczenia. 

 

Terapeuta moderuje warsztaty, poprzez zabawę i różnorodne zadania stawiane dzieciom umożliwia im nabywanie potrzebnych umiejętności. Wplatając elementy terapii pedagogicznej wspiera maluchy w aktywnym korygowaniu zaburzonych funkcji. Równocześnie dzieci mają możliwość współdziałania zarówno w parach, jak i zespołowo, co jest jedną z kluczowych kompetencji w edukacji przedszkolnej. 

 

Na koniec terapeuta przekazuje informacje zwrotne, identyfikuje mocne i słabe strony uczestników, aby wiedzieli, nad czym powinni jeszcze popracować. 

 

Cykl trwa 10 spotkań. 

 

W przypadku zajęć indywidualnych proces trwa zazwyczaj ok. 5-10 spotkań. 

 

Cele zajęć

Terapeuci tworząc program i prowadząc zajęcia w ramach zajęć przygotowujących do rozpoczęcia nauki w przedszkolu stawiają sobie następujące cele:

  • Wdrażanie do samodzielności
  • Rozwój umiejętności społecznych
  • Stymulacja rozwoju emocjonalnego
  • Wprowadzenie do umiejętności edukacyjnych takich jak rozpoznawanie liter, cyfr, kształtów, kolorów, prostych słów i ich znaczeń;
  • Usprawnianie motoryki małej i dużej
  • Rozwijanie zdolności postrzegania słuchowego i wzrokowego
  • Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych
  • Budowanie zaufania do nauczycieli

Zajęcia te łączą w sobie elementy TUS, treningu ręki oraz treningu koncentracji uwagi. 

 

Celem tych zajęć jest jednak nie tylko rozwój konkretnych umiejętności, ale także stworzenie solidnej podstawy do lepszej adaptacji w przedszkolu i zapewnienie płynnego przejścia do życia przedszkolnego.

 

Metody wykorzystywane w trakcie zajęć?

Nasi terapeuci stosują szeroki wachlarz ćwiczeń i metod, między innymi:

  • Modelowanie i naśladowanie - dzieci uczą się nowych umiejętności społecznych poprzez obserwację i naśladowanie zachowań trenerów oraz rówieśników; 
  • Nazywanie emocji i zachowań; 
  • Odgrywanie ról i ćwiczenia praktyczne - uczestnicy mają okazję do trenowania nowych umiejętności w bezpiecznych warunkach;
  • Informacje zwrotne - trenerzy dostarczają uczestnikom konstruktywnych informacji zwrotnych oraz wskazówek, jak wpływają oni na innych;
  • Nauka aktywnego słuchania i koncentracji; 
  • Praca w grupie;
  • Nauka asertywności i stawiania granic;
  • Ćwiczenia usprawniające motorykę dużą jako podstawa do pracy nad motoryką małą (prawidłowy uchwyt, napięcie, praca nadgarstka i palców);
  • Prowadzenie terapii w formie zabawowej, aby zachęcić dziecko do aktywnego udziału.

Dzięki połączeniu różnych technik, interwencji i typów zadań, zajęcia są ciekawe i atrakcyjne dla dzieci, a jednocześnie wspierają je wielowymiarowo w rozwoju potrzebnych umiejętności.

 

Jakie są efekty zajęć?

Celem nadrzędnym zajęć jest dobre przygotowanie dziecka do rozpoczęcia nauki w przedszkolu i upewnienie się, że posiada wszystkie niezbędne kompetencje, aby proces adaptacji przebiegał płynnie.

 

Osiągnąć to możemy dbając o:

  • Wspieranie  niezależności i samodzielności,
  • Rozwój kompetencji społecznych,
  • Stymulację rozwoju poznawczego,
  • Wprowadzenie do umiejętności przedakademickich,
  • Rozwój motoryki dużej i małej
  • Rozwój kompetencji komunikacyjnych

Wsparcie dziecka w rozwoju zróżnicowanych umiejętności pomoże mu łatwiej zaadaptować się do przedszkola i zredukować wiążący się z tym stres.

 

Udział i rola rodzica

Zaangażowanie rodziców i otoczenia w proces przygotowania dziecka do przedszkola może znacząco podnieść jego efektywność. To rodzice spędzają z dzieckiem najwięcej czasu i obserwują je w różnych sytuacjach oraz mogą wspierać je w przeżywanych emocjach.

 

Na etapie kwalifikacji i przygotowywania programu zajęć, obserwacje rodziców są istotnym źródłem informacji na temat mocnych stron i problemów dziecka, co pomaga ustalić optymalny dobór zajęć.

 

Zachęcamy do szczerych, otwartych rozmów z prowadzącymi zajęcia. Rozpoczęcie edukacji przedszkolnej to duża zmiana dla całej rodziny, dlatego dobrze uświadomić sobie, jakie emocje towarzyszą wszystkim w domu.

 

Warto też ustalić wspólną strategię postępowania w rodzinie, by jak najlepiej wspierać dziecko.

 

Gdzie się odbywa trening?

 

Spotkania odbywają się stacjonarnie, w Centrum Fiklon, na ulicy Wielickiej 20, Kraków. 

Ile kosztuje udział w zajęciach?

Kwalifikacja

Spotkanie indywidualne z dzieckiem i rodzicami

 

170 PLN

Trening

10 spotkań co tydzień (90 minut każde)

 

900 PLN

Trening pojedynczy

Indywidualna praca nad kształtowaniem podstawowych kompetencji emocjonalno – społecznych (50 minut)

 

170 PLN

Umów się na konsultację

czesc@fiklon.pl

 

Odpowiadamy szybko.

 

Jesteśmy dostępni od lipca 2024

Wielicka 20, Kraków

 

 

Przyjmujemy już zgłoszenia na diagnozy i terapie. 

 

Kalendarz specjalistów dostępny będzie od czerwca.

 

Skorzystaj z formularza jeśli chcesz zgłosić zainteresowanie wizytą.

Powiadomimy Cię w pierwszej kolejności o uruchomieniu rejestracji. 

chłopiec wyciagający dłoń