Przygotowanie do przedszkola - zajęcia dla dzieci
Pójście do przedszkola to ważny krok w rozwoju samodzielności małego człowieka. Jest to duże wyzwanie poznawcze i emocjonalne. Start w nową rzeczywistość mogą ułatwić zajęcia pomagające maluchowi w opanowaniu podstawowych umiejętności. Rozwijanie samodzielności, współpracy w grupie, oczekiwania na swoją kolej, wyrażania potrzeb i uczuć, słuchania i komunikowania się oraz rozumienia prostych instrukcji. Zajęcia te wspierają wszechstronny rozwój dzieci, przygotowując je na wyzwania i możliwości w przedszkolu oraz pomagają im nawiązywać relacje z rówieśnikami i dorosłymi.
Jakie są wskazania do zajęć?
Udział w zajęciach przygotowujących do przedszkola może znacznie pomóc w łagodzeniu ewentualnych trudności adaptacyjnych oraz w zapewnieniu solidnych podstaw do przyszłej nauki i rozwoju społecznego.
Udział w takich zajęciach jest szczególnie wskazany w wybranych sytuacjach. Oto niektóre z nich:
- Opóźnienia w rozwoju społecznym lub emocjonalnym: trudności w interakcji z rówieśnikami, problem z regulacją emocji, konieczność wsparcia w rozwoju umiejętności adaptacyjnych;
- Opóźnienia w rozwoju mowy lub języka: Dzieci, które mają trudności z komunikacją werbalną, mogą skorzystać na wczesnym rozpoczęciu nauki w środowisku, które stawia na rozwój mowy i komunikacji;
- Wyzwania poznawcze: trudności w obszarze koncentracji uwagi, konieczność wsparcia w nauce podstawowych umiejętności, takich jak rozpoznawanie kształtów i kolorów czy poszerzenie wiadomości o najbliższym środowisku;
- Dysharmonijny rozwój motoryki małej i dużej;
- Dzieci, które nie uczestniczyły w żłobku lub innych formach opieki grupowej, które spędzały większość czasu w domu, bez regularnej interakcji z grupą rówieśniczą, mogą skorzystać na wczesnym zaangażowaniu w zajęcia, które przygotują je do życia w większej grupie;
- Dzieci niepewne lub nieśmiałe:konieczność pomocy w budowaniu pewności siebie i umiejętności radzenia sobie w nowym środowisku.
Program zajęć jest każdorazowo dostosowany do specyficznego kontekstu i potrzeb dziecka oraz grupy.
Jak przebiegają i ile trwają zajęcia?
W Fiklonie proces rozpoczyna się do spotkania z rodzicami i dzieckiem, jego obserwacji, wywiadu i rozmowy o jego potrzebach. Na podstawie tego wywiadu kwalifikujemy dziecko do odpowiedniej grupy.
Zajęcia przygotowujące do przedszkola to cykliczne zajęcia grupowe, podczas których uczestnicy w bezpiecznej atmosferze ćwiczą i rozwijają swoje kompetencje pod okiem doświadczonego terapeuty.
Zajęcia odbywają się w małych, kilkuosobowych grupach, pod nadzorem jednego lub dwóch trenerów.
W spotkaniach biorą udział dzieci w wieku od 2,5 do 4 lat.
Grupy są niewielkie (3 do 6 dzieci), aby możliwa była praca z każdym z dzieci i wnikliwa obserwacja ich reakcji na różne podejmowane próby i ćwiczenia.
Terapeuta moderuje warsztaty, poprzez zabawę i różnorodne zadania stawiane dzieciom umożliwia im nabywanie potrzebnych umiejętności. Wplatając elementy terapii pedagogicznej wspiera maluchy w aktywnym korygowaniu zaburzonych funkcji. Równocześnie dzieci mają możliwość współdziałania zarówno w parach, jak i zespołowo, co jest jedną z kluczowych kompetencji w edukacji przedszkolnej.
Na koniec terapeuta przekazuje informacje zwrotne, identyfikuje mocne i słabe strony uczestników, aby wiedzieli, nad czym powinni jeszcze popracować.
Cykl trwa 10 spotkań.
W przypadku zajęć indywidualnych proces trwa zazwyczaj ok. 5-10 spotkań.
Cele zajęć
Terapeuci tworząc program i prowadząc zajęcia w ramach zajęć przygotowujących do rozpoczęcia nauki w przedszkolu stawiają sobie następujące cele:
- Wdrażanie do samodzielności
- Rozwój umiejętności społecznych
- Stymulacja rozwoju emocjonalnego
- Wprowadzenie do umiejętności edukacyjnych takich jak rozpoznawanie liter, cyfr, kształtów, kolorów, prostych słów i ich znaczeń;
- Usprawnianie motoryki małej i dużej
- Rozwijanie zdolności postrzegania słuchowego i wzrokowego
- Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych
- Budowanie zaufania do nauczycieli
Zajęcia te łączą w sobie elementy TUS, treningu ręki oraz treningu koncentracji uwagi.
Celem tych zajęć jest jednak nie tylko rozwój konkretnych umiejętności, ale także stworzenie solidnej podstawy do lepszej adaptacji w przedszkolu i zapewnienie płynnego przejścia do życia przedszkolnego.
Metody wykorzystywane w trakcie zajęć?
Nasi terapeuci stosują szeroki wachlarz ćwiczeń i metod, między innymi:
- Modelowanie i naśladowanie - dzieci uczą się nowych umiejętności społecznych poprzez obserwację i naśladowanie zachowań trenerów oraz rówieśników;
- Nazywanie emocji i zachowań;
- Odgrywanie ról i ćwiczenia praktyczne - uczestnicy mają okazję do trenowania nowych umiejętności w bezpiecznych warunkach;
- Informacje zwrotne - trenerzy dostarczają uczestnikom konstruktywnych informacji zwrotnych oraz wskazówek, jak wpływają oni na innych;
- Nauka aktywnego słuchania i koncentracji;
- Praca w grupie;
- Nauka asertywności i stawiania granic;
- Ćwiczenia usprawniające motorykę dużą jako podstawa do pracy nad motoryką małą (prawidłowy uchwyt, napięcie, praca nadgarstka i palców);
- Prowadzenie terapii w formie zabawowej, aby zachęcić dziecko do aktywnego udziału.
Dzięki połączeniu różnych technik, interwencji i typów zadań, zajęcia są ciekawe i atrakcyjne dla dzieci, a jednocześnie wspierają je wielowymiarowo w rozwoju potrzebnych umiejętności.
Jakie są efekty zajęć?
Celem nadrzędnym zajęć jest dobre przygotowanie dziecka do rozpoczęcia nauki w przedszkolu i upewnienie się, że posiada wszystkie niezbędne kompetencje, aby proces adaptacji przebiegał płynnie.
Osiągnąć to możemy dbając o:
- Wspieranie niezależności i samodzielności,
- Rozwój kompetencji społecznych,
- Stymulację rozwoju poznawczego,
- Wprowadzenie do umiejętności przedakademickich,
- Rozwój motoryki dużej i małej
- Rozwój kompetencji komunikacyjnych
Wsparcie dziecka w rozwoju zróżnicowanych umiejętności pomoże mu łatwiej zaadaptować się do przedszkola i zredukować wiążący się z tym stres.
Udział i rola rodzica
Zaangażowanie rodziców i otoczenia w proces przygotowania dziecka do przedszkola może znacząco podnieść jego efektywność. To rodzice spędzają z dzieckiem najwięcej czasu i obserwują je w różnych sytuacjach oraz mogą wspierać je w przeżywanych emocjach.
Na etapie kwalifikacji i przygotowywania programu zajęć, obserwacje rodziców są istotnym źródłem informacji na temat mocnych stron i problemów dziecka, co pomaga ustalić optymalny dobór zajęć.
Zachęcamy do szczerych, otwartych rozmów z prowadzącymi zajęcia. Rozpoczęcie edukacji przedszkolnej to duża zmiana dla całej rodziny, dlatego dobrze uświadomić sobie, jakie emocje towarzyszą wszystkim w domu.
Warto też ustalić wspólną strategię postępowania w rodzinie, by jak najlepiej wspierać dziecko.
Gdzie się odbywa trening?
Spotkania odbywają się stacjonarnie, w Centrum Fiklon, na ulicy Wielickiej 20, Kraków.
Ile kosztuje udział w zajęciach?
Kwalifikacja
Spotkanie indywidualne z dzieckiem i rodzicami
170 PLN
Trening
10 spotkań co tydzień (90 minut każde)
900 PLN
Trening pojedynczy
Indywidualna praca nad kształtowaniem podstawowych kompetencji emocjonalno – społecznych (50 minut)
170 PLN
Kto prowadzi zajęcia dla dzieci w Fiklonie?
Umów się na konsultację
Przyjmujemy już zgłoszenia na diagnozy i terapie.
Kalendarz specjalistów dostępny będzie od czerwca.
Skorzystaj z formularza jeśli chcesz zgłosić zainteresowanie wizytą.
Powiadomimy Cię w pierwszej kolejności o uruchomieniu rejestracji.