TUS - trening umiejętności społecznych

TUS to program, który ma na celu nabywanie oraz rozwijanie przydatnych kompetencji społecznych u dzieci i młodzieży. Udział w TUS pomaga dzieciom, mierzącym się z problemami w kontaktach z rówieśnikami, w nauce efektywnych strategii komunikacji, radzenia sobie z emocjami, a także w rozwiązywaniu konfliktów i budowaniu prawidłowych relacji społecznych.

Jakie są wskazania do udziału w TUS?

Trening Umiejętności Społecznych ma na celu pomoc uczestnikom w nabywaniu i rozwijaniu kompetencji społecznych, które ułatwią im prawidłowe funkcjonowanie w relacjach z innymi ludźmi. 

 

Jest to szczególnie ważne w okresie rozwoju, w którym kształtują się podstawowe umiejętności społeczne, a dziecko buduje obraz siebie na podstawie i poprzez wchodzenie w interakcję z otoczeniem. 

 

TUS jest szczególnie wskazany, jeśli u dziecka obserwować można następujące zachowania:

  • Trudności w nawiązywaniu i utrzymywaniu relacji z rówieśnikami; 
  • Niefunkcjonalne zachowania w sytuacjach społecznych (np.nadmierna nieśmiałość, lęk  lub zachowania agresywne);
  • Problemy z odczytywaniem emocji zarówno własnych, jak i innych osób; 
  • Brak lub niewystarczający poziom umiejętności współpracy, komunikacji, asertywności i pracy w grupie; 
  • Trudności w codziennym funkcjonowaniu w grupie i społeczeństwie. 

Udział w TUS zaleca się szczególnie dzieciom z diagnozą spektrum autyzmu (w tym odmiany diagnozowanej wcześniej jako Zespół Aspergera) i zaburzeniami koncentracji. 

 

Program TUS powinien być każdorazowo dostosowany do specyficznego kontekstu i potrzeb odpowiednio dobranej grupy.

 

Jak przebiega i ile trwa TUS dla małych dzieci?

W Fiklonie proces rozpoczyna się do spotkania z rodzicami i dzieckiem, jego obserwacji, wywiadu i rozmowy o jego potrzebach. Na tej podstawie kwalifikujemy dziecko do odpowiedniej grupy. 

 

TUS to cykliczne zajęcia grupowe, podczas których uczestnicy w bezpiecznej atmosferze ćwiczą i rozwijają swoje kompetencje społeczne pod okiem doświadczonego terapeuty.

 

Zajęcia odbywają się w małych, kilkuosobowych grupach, pod nadzorem jednego lub dwóch trenerów. 

 

W spotkaniach biorą udział dzieci w wieku od 3 do rozpoczęcia nauki w szkole.

 

Grupy są niewielkie (3 do 6 dzieci), co umożliwia  indywidualną pracę z każdym z dzieci oraz wnikliwą obserwację ich reakcji na różne podejmowane próby i ćwiczenia. 

 

Terapeuta moderuje warsztaty, podczas zabaw wprowadza elementy psychoedukacji dostosowane do poziomu poznawczego dzieci, inicjuje różne scenki, w których uczestnicy odgrywają przydzielone im role. 

Dzieci uczą się rozpoznawania stylów komunikacji, informowania o swoich potrzebach i odczuciach, współpracy w realizacji zadań oraz otrzymują informację zwrotną na temat swoich zachowań. 

 

Realizowane ćwiczenia mają na celu naukę prawidłowej komunikacji, rozpoznawania i regulowania emocji, współpracy oraz budowania wiary we własne możliwości. 

 

Oprócz ćwiczeń grupowych uczestnicy mają również zadania do wykonania poza zajęciami, aby utrwalić nowe umiejętności. 

 

Na koniec terapeuta przekazuje informacje zwrotne, identyfikuje mocne i słabe strony uczestników, aby wiedzieli, nad czym powinni jeszcze popracować. 

 

Proces trwa zazwyczaj 10 spotkań. 

 

Cele TUS

Terapeuci tworząc program i prowadząc zajęcia w ramach TUS stawiają sobie następujące cele:

  • Poprawa i wzmocnienie akceptowanych zachowań społecznych
  • Kształtowanie prawidłowych nawyków oraz zastąpienie ich odpowiednimi do sytuacji 
  • Optymalizacja zachowań społecznych oraz korygowanie nieprawidłowych nawyków 
  • Nauka asertywności i rozwiązywania konfliktów, poznawanie i respektowanie granic swoich i innych 
  • Rozwijanie umiejętności takich jak rozmowa, kontakt wzrokowy, odczytywanie wskazówek społecznych, komunikacja niewerbalna i rozwiązywanie problemów 
  • Budowanie lub rozwijanie kompetencji społecznych, czyli umiejętności postrzegania i rozumienia sytuacji społecznych
  • Lepsze rozumienie emocji i ich sygnałów w ciele, w rozmowie i interakcjach społecznych

Stosowane metody

Nasi terapeuci stosują szeroki wachlarz ćwiczeń i metod, między innymi:

  • Modelowanie i naśladowanie - dzieci uczą się nowych umiejętności społecznych poprzez obserwację i naśladowanie zachowań trenerów oraz rówieśników 
  • Nazywanie emocji i zachowań - zwiększanie się rozumienia mechanizmów i przyczyn ich pojawiania się
  • Odgrywanie ról i ćwiczenia praktyczne - uczestnicy mają okazję do trenowania nowych umiejętności w bezpiecznych warunkach np.: prowadzenie rozmowy, rozwiązywanie konfliktów 
  • Informacje zwrotne - przekazujemy uczestnikom informacje zwrotne o zachowaniach oraz wskazówki, jak wpływają na innych i jak mogą je zmienić
  • Terapia poznawczo-behawioralna - w niektórych przypadkach stosuje się elementy terapii poznawczej, aby zmienić nieprawidłowe przekonania 
  • Nauka aktywnego słuchanie i koncentracji - uczestnicy ćwiczą umiejętność uważnego słuchania, okazywania empatii i cierpliwości w rozmowach 
  • Praca w grupie - interakcje z rówieśnikami stanowią doskonałą okazję do trenowania umiejętności społecznych pod nadzorem trenerów 
  • Nauka asertywności i stawiania granic

Dzięki połączeniu różnych technik, interwencji i typów zadań, zajęcia są ciekawe i atrakcyjne dla dzieci, a jednocześnie wspierają je wielowymiarowo w rozwoju potrzebnych kompetencji społecznych.

 

Jakie efekty daje trening umiejętności społecznych u małych dzieci?

Właściwie realizowany trening umiejętności społecznych (TUS) przynosi wiele korzyści dla małych dzieci:

  • Pomaga im nauczyć się prawidłowych zachowań społecznych, które mogą później zastosować w codziennych sytuacjach.
  • Dzieci uczą się m.in. zawierania znajomości, słuchania, zadawania pytań, odmawiania, inicjowania rozmowy, radzenia sobie z emocjami.
  • Poprzez odgrywanie ról i modelowanie właściwych zachowań przez terapeutów, dzieci mają okazję przećwiczyć pożądane umiejętności społeczne w bezpiecznym środowisku.
  • Dzieci poznają również sposoby identyfikacji i  radzenia sobie z trudnymi emocjami, które mogą pojawiać się podczas zajęć.
  • Dzięki temu TUS pomaga dzieciom, które mają trudności w funkcjonowaniu społecznym, komunikacji czy przejawiają problematyczne zachowania.Trening pozwala im rozwinąć kluczowe umiejętności społeczne, które będą mogły wykorzystywać w codziennym życiu, a  w konsekwencji utrzymywać satysfakcjonujące relacje z rówieśnikami

Udział i rola rodzica w TUS

Zaangażowanie rodziców i otoczenia w proces TUS znacząco podnosi jego efektywność. To rodzice spędzają z dzieckiem najwięcej czasu. 

 

Na etapie budowania grupy i konstruowania programu treningu, obserwacje rodziców są istotnym źródłem informacji na temat mocnych stron i problemów dziecka.

 

Rozmowy rodziców z trenerami pozwalają na przepływ informacji o postępach, trudnościach i potrzebach dziecka 

 

W przypadku bardzo małych dzieci, rodzice mogą również aktywnie uczestniczyć w zajęciach TUS, co pozwala im lepiej zrozumieć problemy dziecka oraz wspierać je w ćwiczeniu nowych umiejętności społecznych 

 

Zachęcamy, aby rodzice kontynuowali ćwiczenia z dziećmi w domu i w trakcie codziennych sytuacji (zakupy, wizyta u lekarza, jazda komunikacją miejską, odwiedziny u znajomych), aby utrwalać nabyte przez dziecko umiejętności. Wsparcie takie to bardzo ważny element – wprowadzenie zalecanych przez specjalistów zmian zachowaniu dziecka i stworzenie pozytywnego środowiska wspierającego dobre nawyki w interakcjach jest konieczne, żeby pojawiła się pozytywna zmiana.

 

Prosimy też o obserwację i komunikację postępów – informacje o tym, jak dziecko się zachowuje są bardzo przydatne w procesie. 

Gdzie się odbywa trening umiejętności społecznych?

 

Spotkania odbywają się stacjonarnie, w Centrum Fiklon, na ulicy Wielickiej 20, Kraków. 

 

W przypadku tej terapii nie ma możliwości realizacji zdalnie. 

Ile kosztuje trening umiejętności społecznych?

Kwalifikacja

Spotkanie indywidualne z dzieckiem i rodzicami

 

170 PLN

Trening

10 spotkań co tydzień (90 minut każde)

 

1100 PLN

Trening pojedynczy

Indywidualna praca nad kształtowaniem podstawowych kompetencji emocjonalno – społecznych (50 minut)

 

170 PLN

Umów się na konsultację

czesc@fiklon.pl

 

Odpowiadamy szybko.

 

Jesteśmy dostępni od lipca 2024

Wielicka 20, Kraków

 

 

Przyjmujemy już zgłoszenia na diagnozy i terapie. 

 

Kalendarz specjalistów dostępny będzie od czerwca.

 

Skorzystaj z formularza jeśli chcesz zgłosić zainteresowanie wizytą.

Powiadomimy Cię w pierwszej kolejności o uruchomieniu rejestracji. 

chłopiec wyciagający dłoń